Opdracht





Je gaat straks naar een interactieve site van: MAG HET WAT ZACHTER? De link voor de site staat onderaan deze pagina

Daar heb je drie lessen om te doen. Je gaat daar de antwoorden zoeken op de vragen. Bij de werkwijze worden allemaal tips gegeven om aan de slag te gaan met de site.

De opdracht: Je gaat een aantal vragen beantwoorden bij de drie lessen. De antwoorden lever je in bij de juf.

Als je klaar bent, ga je nog naar de pagina terugblik.
Je vertelt daar wat je van de site vindt!

Dit zijn de vragen die beantwoord moeten worden:
De vragen staan ook op de site!

LES 1

Vraag 1:Simon maakt geluid. Is hij nu de ontvanger of de bron?

A: Bron
B: Ontvanger

vraag 2:Trillen hoge tonen snel of langzaam?

A: Snel
B: Langzaam

Vraag 3:Maakt een leeuw hoge tonen of lage tonen?

A: Hoge tonen

B: Lage tonen

LES 2

Vraag 1:Welke dieren hoor je allemaal?

(luister hiervoor naar de luisterfragmenten op de site!

Vraag 2: Hoe heet het voorwerp op het plaatje?
Kunnen mensen het geluid van dit voorwerp horen?

A: Dit heet een kattenfluitje en mensen kunnen het fluitje horen
B: Dit heet een hondenfluitje en mensen kunnen het fluitje niet horen

Vraag 3:Waarom hebben Olifanten grote oren?

A: Dan kunnen ze hoge tonen goed horen
B: Dan kunnen hun oren wapperen zodat zij het niet zo warm hebben

vraag 4: Hebben dolfijnen oren?
A: Ja
B: Nee


LES 3
Vraag 1:
Test je gehoor. Hoor jij alles? Luister naar het youtubefilmpje
Schrijf op je blaadje:
ja of nee

Vraag 2:
Vul het juiste woord in: (schrijf dat woord op je blaadje)

Je hebt harde en _____ geluiden.

Geluid wordt uitgedrukt in _______

Geluiden boven de 80 decibel is ____ (goed of slecht) voor je oren.

Het oorsmeer houdt het trommelvlies _________

Achter het trommelvlies ligt de _______

Bekijk nog eerst de werkwijze voor tips!
Naar de interactieve site gaan: MAG HET WAT ZACHTER?